Ervaring hebben de bouwpartners te over. Toch is elk project in de haven van Zeebrugge keer op keer een uitdaging. “De kaaimuur wordt droog gebouwd en is van het Deense type. Dat houdt in dat we eerst een diepwand uitvoeren over de gehele lengte van de kaai en dat tot op 34 m diepte. Daarna plaatsen we de druk- en trekpalen en bovenaan wordt een vloerplaat aangelegd met kesp”, legt Jan Bauwens, projectmanager bij BESIX, uit.
“Een klassieke kaaimuur zoals we er al veel gebouwd hebben, maar deze was toch bijzonder in de eerste plaats omwille van de zeer harde schelplaag op 26 m diepte”, vertelt Eric Bonnier, projectmanager bij Franki Foundations, dat de uitvoering van de diepwand op zich nam. “In voorgaande bouwfases in de haven was het nooit nodig om doorheen deze schelplaag te graven. Met het toenmalige materieel was dat trouwens totaal onhaalbaar. We hebben nu zwaardere machines en diepwandgrijpers ingezet. Het heeft behoorlijk wat technische aanpassingen gevergd om de schelplaag te kunnen doorboren. Zo hebben we onze diepwandgrijpers verstevigd met carbon zodanig dat ze minder vatbaar zijn voor slijtage en makkelijker door harde lagen geraken.”
Ook de hoge grondwaterstand vroeg om het nodige technisch vernuft. Bij het uitvoeren van een diepwand wordt doorgaans de grondwaterstand verlaagd. Dat was hier geen optie aangezien de werkzaamheden geen verlaging van de grondwaterstand in het naastgelegen natuurgebied, de Dudzeelse Polder, mochten veroorzaken. “Aangezien we niet mochten bemalen waren we genoodzaakt om ons werkplatform omhoog te brengen en de diepwand vanop een hoger platform uit te voeren, namelijk op + 6,5 meter TAW. De diepwanden zijn daardoor 3,5 meter dieper geworden dan bij een klassieke kaaimuur. Naast de harde schelplaag was dit de grootste technische uitdaging. Maar we zijn erin geslaagd om de grondwatertafel in de Dudzeelse Polder op peil te houden. Opdracht volbracht”, aldus Jan Bauwens.